Aktualności

Hałas i tempo pracy obniżają efektywność pracowników.

Hałas, nieodpowiednia temperatura i brak czasu na zjedzenie posiłku w czasie pracy to główne, zdaniem pracowników, czynniki wpływające na obniżenie efektywności pracy. Na liście tych najbardziej rozpraszających i niepozwalających na skupienie się na pracy znalazły się też złe oświetlenie, brak światła dziennego, open space a nawet muzyka.


Jak twierdzi Anna Młynarczyk, product manager w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska, ze względu na liczbę godzin spędzonych w pracy, a także w korkach w drodze do i z firmy, niejedna osoba zatrudniona w Polsce ma wrażenie, że życie zawodowe pochłania większą część dnia. Według niej, można temu zaradzić przede wszystkim wykorzystując 8-godzinny czas w pracy najlepiej jak to możliwe, bez konieczności zostawania po godzinach. O ile bowiem na sytuację drogową pracodawcy nie mają wpływu, o tyle w przypadku pobytu w biurze jest on znaczący. Od zatrudniających zależą bowiem warunki i atmosfera pracy, które przekładają się na satysfakcję pracowników, a ta z kolei wpływa na efektywność pracy. Jakie czynniki rozpraszają uwagę zatrudnionych i nie pozwalają im skupić się na zadaniach?

Warunki i atmosfera w pracy


Z badania „Czas motywacji – efektywność świadczeń pozapłacowych”, jakie na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services Polska przeprowadziła SW Research, 41 proc. osób zatrudnionych w Polsce jako główny element negatywnie wpływający na wykonywane zadania wskazuje hałas. W dalszej kolejności wymieniane są nieodpowiednia temperatura (36 proc.) i brak czasu na zjedzenie posiłku w czasie pracy (31 proc.).

- To trzy najczęściej wymieniane przez pracowników czynniki, które negatywnie wpływają na koncentrację i powiązaną z nią efektywność. Nic więc dziwnego, że firmy coraz więcej uwagi poświęcają temu, aby stworzyć najlepsze warunki do komfortowej oraz efektywnej pracy, co staje się często kartą przetargową w walce o wartościowych i lojalnych pracowników. I nie chodzi tu o wygodne krzesło, czy dobrą kawę, a nowoczesną przestrzeń wspierającą kreatywność, pracę zespołową, jak również odpoczynek. Mile widziany przez pracowników, a także kandydatów jest również dostęp w biurze do zdrowych przekąsek czy ciepłych posiłków – podkreśla Anna Młynarczyk.
Według niej, hałas jest największym „destruktorem efektywności” wskazywanym przez pracowników wszystkich branż. Szczególnie zaś tych związanych zawodowo z finansami, marketingiem i zarządzaniem (45 proc.).
Ciekawe są też różnice pod względem płci. I tak, nieodpowiednia temperatura w miejscu pracy częściej przeszkadza kobietom niż mężczyznom (odpowiednio - 40 proc. i 30 proc.). Kobiety częściej niż mężczyźni nie mają też czasu na spożycie w pracy posiłku. Co więcej, uczucie głodu nie pozwala skupić się na zadaniach 34 proc. badanych kobiet, podczas gdy rozprasza ono uwagę 26 proc. ankietowanych mężczyzn. Tymczasem to, że wiele osób w pracy nie odżywia się regularnie negatywnie wpływa nie tylko na zdrowie, samopoczucie, ale i efektywność. Według danych Health Enhancement Research Organization, wartościowy posiłek zwiększa efektywność pracowników aż o 25 proc.


Oświetlenie wpływa na skupienie pracowników na zadaniach 


Kolejnym elementem wskazywanym przez respondentów badania jest oświetlenie miejsca pracy. Wydajność pracowników zaburzają źle oświetlone pomieszczenia (25 proc.) i brak naturalnego światła (24 proc.). Nie bez znaczenia pozostaje także aranżacja przestrzeni biurowej. Blisko 20 proc. zatrudnionych ma problem ze skupieniem się, gdy pracuje jako część zespołu w open space, dysponuje zbyt małą przestrzenią na biurku lub ma niewystarczająco długie przerwy. Uwagę pracowników rozpraszają również inne osoby jedzące posiłku przy biurku (17 proc.). Co dziesiątemu ankietowanemu w pracy przeszkadza muzyka lub radio.

źródło: www.prawo.pl

;