Ogłoszone zostały wyniki ankiety przeprowadzanej przez portal HOME.PL Ankieta dotyczyła polskich przedsiębiorców, tego jak widzą siebie, swoją pracę i jakie mają priorytety prowadząc swoje biznesy. Z ankiety wynika jasny obraz polskiego przedsiębiorcy jako zapracowanego, stawiającego czoła skomplikowanym procedurą administracyjnym ale i zadowolonego z siebie i osiągającego sukcesy zawodowe, stawiającego na rozwój i nowe technologie. W badaniu przeprowadzonym z okazji 20-tych urodzin home.pl wzięło udział blisko 1000 przedsiębiorców z sektora MŚP (mikro, małe i średnie firmy). Marta Puczyńska, dyrektor działu sprzedaży i marketingu home.pl zaznacza, że badanie zostało przeprowadzone, aby poznać nastroje polskich przedsiębiorców, ich priorytety, to jak widzą swoje otoczenie biznesowe oraz jaką rolę odgrywają nowoczesne technologie w ich branżach.

Na pierwszym miejscu niezależność.

Jednym z pytań zadanym ankietowanym podczas badania, były motywy założenia własnego biznesu. Co skłoniło ich do podjęcia decyzji -  pracy na własny rachunek? Okazało się, że polskich przedsiębiorców należących do sektora MŚP  do założenia własnej firmy kusi przede wszystkim uzyskanie poczucia niezależności. Odpowiedziało tak aż 67 proc. respondentów. Drugim czynnikiem jest także wizja elastycznego czasu pracy (56 proc.). Dla blisko połowy respondentów duże znaczenie miało to, aby ich przyszłe zajęcie było zgodne z ich zainteresowaniami i pasjami (45 proc.). Rzadziej, ale jednak wskazywano na chęć zabezpieczenia przyszłości oraz samorozwój.  Co ciekawe chęć zarabiania dużych pieniędzy i ogólnie aspekt finansowy prowadzenia działalności gospodarczej, nie był tak istotny, wskazywało na to jedynie 13 proc. respondentów.

Prowadzenie biznesu nie jest jednak łatwe. Przedsiębiorcy zgodnie twierdzą, że najbardziej doskwierają im wysokie składki ZUS i podatków – odpowiedziało tak aż 77 proc. ankietowanych. Właściciele firm narzekają także na biurokrację, aż 56 proc. respondentów, wysokie koszty stałe (30 proc.) oraz trudność w pozyskiwaniu nowych klientów ( 27 proc.). 19 proc. przedsiębiorców zniechęca rosnąca konkurencja a 17 proc. brak wykwalifikowanych pracowników. 

Pracujemy dłużej.

Aż 38 proc. przedsiębiorców przyznało się do tego, że od poniedziałku do piątku pracuje więcej niż dziewięć godzin dziennie, 31 proc. – nawet więcej niż 10 godzin! Tylko 24 proc. ankietowanych właścicieli firm przeznacza mniej czasu na wykonywanie swoich służbowych obowiązków. Przyznali się, że zajmuje im to od pięciu do ośmiu godzin dziennie. Z kolei przedsiębiorcy pracujący jeszcze krócej to margines. Tylko 7 proc. właścicieli firm spędza w pracy mniej niż pięć godzin dziennie.

Nie tylko pieniądze.

Co jest miarą sukcesu? Co ciekawe na takie pytanie odpowiedź wcale nie jest oczywista. Dla badanych przedsiębiorców miarą sukcesu w żadnej mierze nie jest pieniądz. Okazało się, że 65 proc. respondentów sukces utożsamia z niezależnością. 48 proc. przedsiębiorców wskazało w  tym względzie rozpoznawalność marki, 23 proc. Sukces utożsamia z możliwością stwarzania nowych miejsc pracy. Jedynie 28 proc. Przedsiębiorców swój sukces utożsamia z comiesięcznym uzyskiwaniem określonych dochodów (od 10 tys. do 100 tys. złotych). Ogólnie rzecz biorąc większość polskich przedsiębiorców uważa, że osiągnęło sukces – 36 proc., 31 proc. respondentów twierdz, że sukces jest kwestią czasu i osiągną go w ciągu najbliższych dwóch lat. Tylko 6 proc. Przedsiębiorców z sektora MŚP nie odczuwa, że osiągnęło sukces.

Wśród przedsiębiorców panuje natomiast optymizm i śmiało patrzą oni w przyszłość – 93 proc. Ankietowanych. Za pesymistów uważa się jedynie 7 proc. respondentów.


źródło: home.pl

Data dodania: 2017-10-06

Data aktualizacji: 2017-10-06