Wpis do ewidencji
Co przygotować do złożenia wniosku?
- wniosek o wpis do CEIDG (druk CEIDG-1)
- dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport) -jeśli składasz wniosek w urzędzie
- notarialne poświadczenie własnoręczności podpisu (jeśli wysyłasz wniosek o wpis listem poleconym)
WSZELKIE CZYNNOŚCI ZWIĄZANE Z WPISEM DO CEIDG SĄ BEZPŁATNE !!!
Jako przedsiębiorca masz kilka możliwości złożenia wniosku CEIDG-1 do urzędu:
UWAGA!! Od stycznia 2017 roku działalność gospodarczą można zarejestrować przez telefon. Usługa telefonicznej rejestracji działalności gospodarczej dostępna jest pod numerem 801 055 088. W trakcie rozmowy telefonicznej konsultant wyjaśni zasady rejestracji działalności gospodarczej, przyjmie niezbędne do wypełnienia wniosku dane i wprowadzi je do systemu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Po zakończonej rozmowie, otrzymają Państwo sms z numerem wniosku, z którym należy udać się do dowolnego urzędu gminy. W urzędzie otrzymają Państwo gotowy do podpisania wniosek. Całą rejestrację można oczywiście wykonać również w pełni elektronicznie, wykorzystując do tego profil zaufany lub podpis elektroniczny.
- Drogą elektroniczną (jeśli posiadasz profil zaufany ePUAP lub podpis elektroniczny) po zarejestrowaniu się na stronie CEIDG, Twoje dane zostaną automatycznie zaciągnięte do wniosku. Po jego uzupełnieniu i podpisaniu za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego, dostaniesz potwierdzenie na swój adres e-mail o złożeniu wniosku.
- Wniosek możesz wypełnić również bez konieczności rejestrowania
się na stronę CEIDG. Wydrukuj wypełniony formularz lub też nie drukuj,
ale pobierz ze strony specjalnie wygenerowany kod - i udaj się do
urzędu. Co ważne, odkąd Centralna Ewidencja zastąpiła ewidencje gminne
każdy zainteresowany może wybrać dowolny urząd miasta albo gminy - bez
obowiązku udawania się do urzędu w swoim miejscu zamieszkania. Na
miejscu przekaz wydrukowany formularz lub wygenerowany kod urzędnikowi,
na tej podstawie Twój wniosek zostanie odnaleziony i złożony do
podpisu.
Dniem złożenia wniosku jest dzień, w którym wnioskodawca podpisze wniosek w urzędzie gminy/miasta. - Ostatnia metoda złożenia wniosku CEIDG-1 jest wydrukowane czystego formularza lub pobranie go w urzędzie, wypełnienie go na miejscu i złożenie w dowolnie wybranym urzędzie miasta lub gminy.
Należy pamiętać, że bez względu na formę w jakiej składasz wniosek, informację zostaną automatycznie przekazane do:
- ZUS lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS)
- Urzędu Skarbowego
- Głównego Urzędu Statystycznego (GUS)
Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia
wniosku o wpis. Wpis jest dokonywany nie później, niż następnego dnia
roboczego po dniu wpływu do CEIDG poprawnego wniosku.
Zaświadczeniem o wpisie w CEIDG jest wydruk ze strony internetowej CEIDG.
Numerem identyfikacyjnym przedsiębiorcy w CEIDG jest numer identyfikacji podatkowej (NIP)
Jak dokonać zmiany wpisu do CEIDG ?
Wniosek o zmianę wpisu należy złożyć w terminie 7 dni od daty powstania zmiany.
Gdzie i jak dokonać zmiany wpisu?
- Wypełnij wniosek CEIDG (druk CEIDG-1). W celu zgłoszenia
zmiany we wpisie CEIDG należy w rubryce 01 (Rodzaj wniosku) wybrać
pozycję 2. Wskazanie rubryki lub pola, których zmiana dotyczy następuje
poprzez wstawienie znaku „x” w kwadracie po lewej stronie nazwy
rubryki/pola
- Druk wypełnij ręcznie lub na maszynie, drukowanymi literami bez skreśleń i poprawek
Jako przedsiębiorca masz kilka sposobów na złożenie wniosku o zmianę wpisu:
- osobiście w dowolnym Urzędzie Miasta/Gminy
- listownie – musisz notarialnie poświadczyć podpis, a dokument poświadczający dołączyć do wniosku
- elektronicznie – używając bezpiecznego podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego ePUAP
- przez pełnomocnika – pamiętaj, że opłata za pełnomocnictwo wynosi 17 zł. Zwolnione z opłat jest pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, wstępnemu (rodzicom, dziadkom) lub zstępnemu (dzieciom, wnukom)